wtorek, 29 listopada 2011

Ja Jestem – Stwórca w tybetańskiej księdze

Dobro, Słowność, Ja Sam,
jestem źródłem wszystkich słów krążenia i przejścia.
 
ཀུན་བཟང་བོན་ཉིད་ང་ཉིད་ནི།
འཁོར་འདས་བོན་ཀུན་སྙིང་པོ་ཡིན།
 
(...)

Jestem Sprawcą Wszystkiego.
Poza mną nie ma źródła pochodzenia słów.
Poza mną nie ma sprawcy słów.
 
ང་ནི་ཀུན་གྱི་བྱེད་མཁན་ཏེ།
ང་མེད་བོན་བྱུང་སྙིང་པོ་མེད།
ང་མེད་བོན་རྣམས་བྱེད་མཁན་མེད།
 
(...)

Ty Wybawco, Zdrowy Wojowniku,
objawię Ci Moją własność.
Nieustawanie bez wyjątku to Dobro.
Obraz i próżnia bez wyjątku to Dobro.
Wierzch i wnętrze bez wyjątku to Dobro.
Bycie i brak bez wyjątku to Dobro.
 
སེམས་དཔའ་གཡུང་དྲུང་དཔའ་བོ་ཁྱེད།
ང་ཡི་རང་བཞིན་ཁྱོད་ལ་བསྟན།
མི་འགག་མ་ལུས་ཀུན་ཏུ་བཟང་།
སྣང་སྟོང་མ་ལུས་ཀུན་ཏུ་བཟང་།
ཕྱི་ནང་མ་ལུས་ཀུན་ཏུ་བཟང་།
ཡོད་མེད་མ་ལུས་ཀུན་ཏུ་བཟང་།
 
(...)

Nie ma słów niepochodzących ode Mnie,
bo wszystko poczęte Ja począłem.
 
བྱེད་པ་ཐམས་ཅད་ངས་བྱས་པས།
ང་ལས་མ་བྱུང་བོན་རྣམས་མེད།
 
(...)

Czystość w Dobroci,
owo źródło bez przyczyny i okoliczności,
panuje nad wszystkim, wszystko poczyna.
Gdy zrozumiesz tę Moją własność,
zrozumiesz też wszystkie słowa.
Gdy będziesz świadomy tej Mojej własności,
będziesz też świadom wszystkich obrazowych bytów.
 
ཀུན་བཟང་ཉིད་དུ་རྣམ་པར་དག
རྒྱུ་རྐྱེན་མེད་པའི་སྙིང་པོ་དེས།
ཀུན་ལ་དབང་བསྒྱུར་ཐམས་ཅད་བྱེད།
ང་ཡི་རང་བཞིན་འདི་རྟོགས་ན།
བོན་རྣམས་ཀུན་ཀྱང་རྟོགས་པར་འགྱུར།
ང་ཡི་རང་བཞིན་འདི་རིག་ན།
སྣང་སྲིད་ཐམས་ཅད་རིག་པར་འགྱུར།
 
(...)

Własność istoty Ja – Bycie –
nie jest obecne poza jedynym Dobrem.
 
ང་ཉིད་ངོ་བོའི་རང་བཞིན་ནི།
ཡོད་ནི་ཀུན་བཟང་གཅིག་ལས་མེད།
 
(...)

Jeśli nie zrozumiesz ukrytego znaczenia Ja,
nie spotkasz się ze Mną,
choćby objawiono jakiś dźwięk i znamienność. 
Nie osiągniesz źródła słowności,
oddalając się ode Mnie i Mnie zaciemniając.
 
གསང་ཆེན་ང་དོན་མ་རྟོགས་ན།
སྒྲ་དང་མཚན་ཉིད་ཅི་བསྟན་ཀྱང་།
ང་དང་འཕྲད་པར་མི་འགྱུར་ཏེ།
ང་ལས་གོལ་ཞིང་ང་བསྒྲིབས་པས།
བོན་ཉིད་སྙིང་པོ་ཐོབ་མི་འགྱུར།
 
(...)

W Mej istocie wszystko jest wspaniałe.
Wszystkich świętych trzech czasów Ja począłem.
Wszystkie dusze trzech obszarów Ja począłem.
Wszystkie naczynia i żywioły obrazowego bytu Ja począłem.
Przyczyny i skutki, przykłady, znaczenia i wnioski Ja począłem.
Pięć żywiołów w czasie przyczyny Ja począłem.
Trzy obszary w czasie skutku Ja począłem.
 
ང་ཡི་ངོ་བོར་ཐམས་ཅད་ཕུན་སུམ་ཚོགས།
དུས་གསུམ་སངས་རྒྱས་ཀུན་ཀྱང་ང་ཡིས་བྱས།
ཁམས་གསུམ་སེམས་ཅན་ཀུན་ཀྱང་ང་ཡིས་བྱས།
སྣང་སྲིད་སྣོད་འབྱུང་ཐམས་ཅད་ང་ཡིས་བྱས།
རྒྱུ་འབྲས་དཔེ་དོན་འབྲས་བུ་ང་ཡིས་བྱས།
རྒྱུའི་དུས་ན་འབྱུང་ལྔ་ང་ཡིས་བྱས།
འབྲས་བུའི་དུས་ན་ཁམས་གསུམ་ང་ཡིས་བྱས།
 
(...)

Moja własność to niezmienność.
 
ང་ཡི་རང་བཞིན་འགྱུར་བ་མེད།
 
(...)

Głębokie znaczenie wielkiej przestrzeni słowności
przekracza określenia wysiłku i niewysiłku.
Owa wiecznie święta duchowość
przekracza określenia równości i nierówności.
 
བོན་ཉིད་དབྱིངས་ཆེན་ཟབ་མོའི་དོན།
རྩོལ་དང་མི་རྩོལ་མཐའ་ལས་འདས།
སེམས་ཉིད་ཡེ་སངས་རྒྱས་པ་འདི།
མཉམ་དང་མི་མཉམ་མཐའ་ལས་འདས།
 
(...)

Wszystkie obrazowe byty Ja począłem.
Wszystkie drogi i cele Ja objawiłem.
Wszystkie wady i zalety Ja rozjaśniłem.
Wszystkie przyczyny i skutki ja stworzyłem.
Raj Trzech Postaci Ja objawiłem.
 
སྣང་སྲིད་ཐམས་ཅད་ང་ཡིས་བྱས།
ལམ་འབྲས་ཐམས་ཅད་ང་ཡིས་བསྟན།
སྐྱོན་ཡོན་ཐམས་ཅད་ང་ཡིས་བསལ།
རྒྱུ་འབྲས་ཐམས་ཅད་ང་ཡིས་བསྒྲུབས།
སྐུ་གསུམ་ཞིང་ཁམས་ང་ཡིས་བསྟན།
 
(...)

Ja, Szczytny, Nadzwyczajny,
sprawcą wszystkiego Ja Jestem.
Zatem obrazowy byt, krążenie i przejście, to moje pole.
Wszystkie wyobrażenia to moja ozdoba.
Sądy o byciu i braku Ja wypowiadam.
Wszyscy mądrzy i głupi są zbawiani patrząc na Mnie.
We Mnie nie ma zaprzeczenia, ani stwierdzenia, zaniechania, ani osiągnięcia.
We Mnie nie ma wyboru dobra i zła.
Nie gardzę jasnością, ani ciemnością, poprawionym, ani poprawianym.
Wszystko ode Mnie pochodzi.
Pięć Postaci to Moja rozkosz.
 
ཡང་རྩེ་བླ་མེད་ང་ཉིད་ནི།
ཀུན་གྱི་བྱེད་མཁན་ང་ཡིན་པས།
སྣང་སྲིད་འཁོར་འདས་ང་ཡི་ཞིང་།
ཅིར་སྣང་ཐམས་ཅད་ང་ཡི་རྒྱན།
ཡོད་མེད་རྟོག་མཐའ་ང་ཡིས་བཅད།
ཤེས་བླུན་ཐམས་ཅད་ང་ལྟར་གྲོལ།
ང་ལ་དགག་བསྒྲུབ་སྤང་ཐོབ་མེད།
ང་ལ་བཟང་ངན་སྤང་ལེན་མེད།
གསལ་འགྲིབ་བཅས་བཅོས་ང་མི་སྤང་།
ཐམས་ཅད་ང་ལས་བྱུང་བ་ཡིན།
སྐུ་ལྔ་ང་ཡི་རོལ་པ་ཡིན།
 
(...)

Zrozum tę Moją własność.
Jestem własnością duszy rozumnej.
 
ང་ཡི་རང་བཞིན་འདི་རྟོགས་ཤིག
ང་ནི་བྱང་སེམས་རང་བཞིན་ཏེ།
 
(...)

Przez odwieczną równość niesądzenia
powstaje Słowna Postać, niestworzona, wolna od wysiłku.
Z tej właśnie Samoświadomej Istoty
powstaje Spełniona Postać potrzebnej i chcianej uciechy.
Z wielkiego zrównania łaskawości
powstała Wcielona Postać pomagająca przechodniom.
Dawni święci przeszłości
także pozostają we Mnie samoistnie niesądzący.
Żyjący święci teraźniejszości
także pomagają przechodniom samoistnie niesądzący.
Nadchodzący święci przyszłości 
zapewne także powstaną dla przechodniów
samoistnie niesądzący, wedle przepowiedni.
Zwiastuni i wybawcy
spotkają się w samym źródle własnych dusz.
 
མི་རྟོག་གདོད་ནས་མཉམ་ཉིད་ཀྱི།
བོན་སྐུ་སྐྱེ་མེད་རྩོལ་བྲལ་འབྱུང་།
རང་རིག་ངོ་བོ་དེ་ཉིད་ལས།
དགོས་འདོད་ལོངས་སྤྱོད་རྫོགས་སྐུ་འབྱུང་།
ཐུགས་རྗེ་ཀུན་སྙོམས་ཆེན་པོ་ལས།
སྤྲུལ་སྐུ་འགྲོ་བའི་དོན་མཛད་བྱུང་།
སྔར་འདས་པ་ཡི་སངས་རྒྱས་ཀྱང་།
རང་བྱུང་མི་རྟོག་ང་ལ་གནས།
ད་ལྟར་བཞུགས་པའི་སངས་རྒྱས་ཀྱང་།
རང་བྱུང་མི་རྟོག་འགྲོ་དོན་མཛད།
སླད་ནས་འབྱོན་པའི་སངས་རྒྱས་རྣམས།
རང་བྱུང་མི་རྟོག་ལུང་བསྟན་ནས།
འགྲོ་བའི་དོན་ལ་འབྱུང་བར་ངེས།
རིག་འཛིན་དང་ནི་སེམས་དཔའ་རྣམས།
རང་སེམས་སྙིང་པོའི་ངང་དུ་འཕྲད།
 
(...)

Sprawcą Ja Jestem, Pan nad Wszystkim.

བྱེད་མཁན་ང་ཡིན་ཀུན་ལས་རྒྱལ།
 
(...)

Nie ma choćby jednego niepochodzącego ode Mnie.
To Ja objawiam własność wszystkiego.
Poznaj, że wszystko jest Mną.
To wielkie spełnienie duchowości
jest źródłem poczynającym wszystko.
 
ང་ལས་མ་བྱུང་གཅིག་ཀྱང་མེད།
ང་ནི་ཀུན་གྱི་རང་བཞིན་སྟོན།
ཐམས་ཅད་ང་ཡིན་ཤེས་པར་བྱ།
སེམས་ཉིད་རྫོགས་པ་ཆེན་པོ་འདི།
ཐམས་ཅད་འབྱུང་བའི་སྙིང་པོ་སྟེ།
 
ཞེས་དྲན་པ་ནམ་མཁས་བྲིས་པའི་ཀུན་བཟང་གི་བཀའ་ནི་སྤྱི་རྒྱུད་ཆེན་པོ་ནམ་མཁའ་དཀར་པོ་ཡེ་ཁྲི་མཐའ་སེལ་གྱི་རྒྱུད་ལས་ལ་ཟློ་བའི་བམ་པོ་ལས་བྱུང་ངོ་།
 
Te zdania wybrano z Księgi o rozwiązaniu z wielkiego wspólnego dziedzictwa: Dziedzictwa usunięcia określenia wiecznego tronu białego nieba (sPyi rgyud chen po nam mkha' dkar po ye khri mtha' sel gyi rgyud las La zlo ba'i bam po). Jest to przykazanie Dobra (Kun bzang) spisane przez Trenpę Namkę (dran pa nam mkha'). Przekład własny z języka tybetańskiego.

1 komentarz: