Wspomniany
Sojusz
(bsen thub) podaje na innym miejscu różne przydomki Dobrej Długo-Szlachetnej (Zangza Rynkcun – bzang za ring
btsun). Oto one:
Królowa
Wiecznego Bytu
(Jesy
Dzialmo – ye srid rgyal mo),
wzorowa
Pani Północnego Nieba
(ćimo
Namći Kungdzialma – phyi mo gnam phyi gung rgyal ma),
Królowa
Żon Wody, matka świata
(Ciuciam
Dzialmo sypejma – chu lcam rgyal mo srid pa'i ma),
Królowa
Świata bez przeciwników
(Sypej
Dzialmo drendame – srid pa'i rgyal mo 'gran zla med),
Wielbicielka
Łaski, rodzicielka przechodniów
(Tukdzie
Ciama drołej jum – thugs rje byams ma 'gro ba'i yum),
jedyna
Królowa Cudu
(Trulgi
Dzialmo niakćigma – 'phrul gyi rgyal mo nyag gcig ma),
Matka
Mądrości, królowa
(Satryk
Ersang dzialmo – sa trig er sangs rgyal mo).
Przy
takim wyliczeniu imion jest ona wyraźnie tożsama z Matką Bożą,
Maryją, nazywaną również takimi samymi lub podobnymi imionami.
Ponadto w dalszej opowieści o Dobrej Długo-Szlachetnej (Dziewicy?)
słyszymy, że poczęła ona swe dziecko cudownie, bez styczności z
mężczyzną. W ten sposób jej podobieństwo do Matki Bożej jest znaczne i można się ośmielić powiedzieć, że jeśli nie
jest ona zupełnie z Nią tożsama, to z pewnością stanowi Jej
obraz (odbicie). Również w opowieści o Dobrej Długo-Szlachetnej pojawia
się grota, co przypomina stajnię w Betlejem, ale imię dziecka i
pozostałe okoliczności nie budzą skojarzeń z życiem Jezusa.
Zasłyszane.
Kiedyś pewien tybetański duchowny bonu odwiedził Polskę w celu nauczania. W
wolnym czasie był oprowadzany po różnych miejscach. Jednego razu zaprowadzono go do kościoła na Jasnej Górze w Częstochowie, gdzie mógł zobaczyć cudowny obraz Matki Bożej. Tybetański duchowny widząc go, powiedział bez zastanowienia „Sypa Dzialmo”
(srid pa rgyal mo), czyli Królowa Świata. Przez samą tylko styczność z obrazem, pojawiło się u niego skojarzenie i rozpoznanie. Wyraźne jest więc to podobieństwo Matki Bożej, Maryi oraz czczonej w bonie Królowej Świata.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz