niedziela, 26 czerwca 2011

Szkic zestawiający boską postać i pomnik

 

Na samym dole (po lewej) napis:
Oto znak odgrodzonego miejsca.


Po lewej z dołu do góry:
podstawa tronu,
oko tronu,
siedzenie liliowe,
podwinięcie (siad skrzyżny, skrzyżowane nogi),
skryte miejsce,
pępek,
podpiersie,
pierś,
klatka piersiowa,
kark,
szyja,
nos,
czubek albo czoło,
słynny splot (?),
kok.

Po prawej z dołu do góry:
podstawa (baza),
pierwsze wzniesienie tronu,
drugie wzniesienie tronu,
trzecie wzniesienie tronu,
czwarte wzniesienie tronu,
nadgóra (wielka góra),
krawędź słupa,
wielkie dziedzictwo (relikwiarz, mensa),
pierwszy stopień,
drugi stopień,
trzeci stopień,
czwarty stopień,
kołnierz,
dół czaszy,
środek czaszy,
góra czaszy,
szyjka czaszy,
osadzenie pojemnika (miarki),
pojemnik,
drzewo życia,
trzynaście kół mocy,
daszek (gzyms),
ptasi róg,
góra (szczyt),
ptasi nóż (lotka? pióro?).

2 komentarze:

  1. Trzynaście kół mocy
    to dziesięć mocy i trzy przystosowania pamięci.

    Dziesięć mocy zbawionego to:
    (1) moc znajomości miejsca i niemiejsca,
    (2) moc znajomości dojrzałości pracy (skutku),
    (3) moc znajomości rozmaitych życzeń,
    (4) moc znajomości rozmaitych usposobień,
    (5) moc znajomości najwyższych i niższych władz (zdolności),
    (6) moc znajomości drogi do przejścia dla wszystkich,
    (7) moc znajomości dokonania czujności, pochłonięcia zatopieniem i tym podobnych,
    (8) moc znajomości pamięci dawnych miejsc (wcześniejszych zdarzeń),
    (9) moc znajomości śmierci, przeniesienia i stworzenia (narodzenia),
    (10) moc znajomości usuwania skazy.

    Trzy przystosowania pamięci są takie:
    (1) przystosowanie bez chęci duchowej pamięci do słuchających słowa z szacunkiem,
    (2) przystosowanie bez wstrętu duchowej pamięci do niesłuchających z nieposzanowaniem,
    (3) przystosowanie bez dwoistości duchowej pamięci do słuchających i niesłuchających.

    Te trzy ostatnie oznaczają stosunek nauczyciela do ucznia: nie jest on przychylny dla posłusznych, a dla nieposłusznych nie ma odrazy. W ogóle nie czyni różnic między posłusznymi i nieposłusznymi, między wierzącymi a niewierzącymi. Mówi do wszystkich na równi i dostosowuje się do każdego poszczególnie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak wylicza dziesięć mocy Ireneusz Kania w przypisie 8 do „Opowieści o życiu Milarepy albo Drogowskazie Wyzwolenia i Wszechwiedzy”, Kraków: Wydawnictwo A, 2005 (wydanie III, poprawione):

    „Dziesięć Mocy (skr. daśabala, tyb. stobs-bczu) to przymioty właściwe Buddzie. Oto one: 1) moc myśli, 2) moc skupienia, 3) moc łączenia (przyswajania nauk), 4) moc wiedzy (mądrości transcendentalnej), 5) moc postanowienia (albo „modlitwy”), 6) moc „wehikułu” (czyli jednej z dróg buddyjskich; synonim „wyznania”), 7) moc praktyki moralnej, 8) władza magicznego zmieniania swej postaci, 9) moc Oświecenia, 10) władza „puszczania w ruch Koła Dharmy” (czyli głoszenie Nauki buddyjskiej). Por. Roerich III 416-417; Csoma III 10 podaje nieco inne wyliczenie. Inaczej też Kasawara 51-52. Rozbieżności mogą wynikać z tego, że Dziesięć Mocy przysługuje zarówno Buddom, jak i bodhisattwom, lecz nie pokrywają się one w pełni, gdyż odnoszą się do innych poziomów rzeczywistości. Por. też Kern 62”.

    „Roerich – Ju. N. Rerich, Tibetsko-Russko-Anglijskij Slovar's sanskritskimi paralellami, Izd. Nauka, Moskwa 1983-1987, 10 tomów;
    (...)
    Csoma – Collected Works of Alexander Csoma de Kőrös, edited by J. Terjék, Akadémiai Kiadó, Budapest 1984:
    vol. I – Tibetan-English Dictionary,
    vol. II – Grammar of the Tibetan Language,
    vol. III – Sanskrit-Tibetan-English Vocabulary (Mahavyutpatti),
    vol. IV – Tibetan Studies;
    (...)
    Kasawara – Buddhist Technical Terms, An Ancient Buddhist Text Ascribed To Nagarjuna, Annotated by Kenjiu Kasawara, Edited by F. Max Müller and H. Wenzel, Orient Publication, Delhi 1984;
    (...)
    Kern – H. Kern, Manual of Indian Buddhism, Strassburg, K. Trübner, 1896;”

    OdpowiedzUsuń