wtorek, 19 lipca 2016

Kukułeczka szmaragdowa གཡུ་བྱ་ཁུ་བྱུག

Zawsze dziwiło mnie, że wyznawcy bon w swoich pismach wspominają turkusową kukułkę, kiedy kukułki, jakie znałem były zwykle szare lub co najwyżej niebieskawe. Dziś, gdy czytałem Księgę Rodzaju w języku cerkiewno-słowiańskim i natrafiłem na określenie kamien zjelienyj (кáмень зелéный / ка́мень зеле́ный) jako szmaragd, pomyślałem, czy nie można by skojarzyć ze szmaragdem znanego w Tybecie turkusa (tyb. g.yu, wym. śr.-tyb. ju). Wtedy też pomyślałem o turkusowej kukułce i węsząc po internecie, odnalazłem ptaszka, który nazywa się po polsku kukułeczką szmaragdową, a po łacińsku chrysococcyx maculatus. Myślę, że ten gatunek ptaka żyjący w wielu państwach Azji (Bangladesz, Bhutan, Kambodża, Chiny, Indie, Indonezja, Laos, Malezja, Mjanma, Nepal, Sri Lanka, Tajlandia i Wietnam), bardziej odpowiada królowi skrzydlatych (tyb. 'dab chags kyi rgyal po) z pism bonu, owej turkusowej kukułce (tyb. g.yu bya khu byug), aniżeli jakikolwiek inny gatunek kukułki. Sam widok zielonego upierzenia tego ptaszka może budzić w duszy nadzieję i ożywienie.

Kukułeczka szmaragdowa na przykładzie pism zamieszczonych na tym blogu (przykłady bardzo nieliczne w porównaniu z częstością występowania tego ptaka w pismach bonu):



Osobnik męski
(zdjęcie: Somchai Kanchanasut; własność społeczna)

 Osobnik żeński
(zdjęcie: JJ Harrison; własność społeczna)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz