wtorek, 16 sierpnia 2011

Modlitwa do Godła Rozumu

 
Proszę u stóp Godła Rozumu
króla szczęścia, Grono Zwycięskie,
urokliwy rozum, Lwa Mowy,
wieniec słowa, Niezrównanego.

བདེ་ཆེན་རྒྱལ་པོ་ཀུན་བཟང་རྒྱལ་བ་འདུས།
མི་བརྗེད་གཟུངས་ལྡན་ཤེས་རབ་སྨྲ་བའི་སེང༌།
འཛམ་གླིང་བོན་གྱི་གཙུག་རྒྱན་མཉམ་མེད་པ།
ཤེས་རབ་རྒྱལ་མཚན་ཞབས་ལ་གསོལ་བ་འདེབས།
 
Godłem Rozumu jest Sierab Dzialcen (Shes rab rGyal mtshan), duchowny żyjący w środkowym Tybecie w latach 1356-1415. Sławny ze swej świętości i biegłości w naukach, zyskał on przydomek Drugiego Zwycięzcy (Drugiego Buddy) oraz Niezrównanego (Niamepa). Był mnichem i założył klasztor Jeru Łensaka (g.Yas ru dBen sa kha) w prowincji Cank (gTsang). Później po powodzi i zniszczeniu, jakie spotkało ten klasztor, założył Lekarską Górę, Menri (sMan ri), w tej samej prowincji. Klasztor ten słynie do dzisiaj jako główny ośrodek kształcenia mnichów bon i został przeniesiony ze swym dziedzictwem na północ Indii, do wioski Dolandźi (Dolanji) w stanie Himacial Pradeś (Himachal Pradesh). Obecnie, jego trzydziestym trzecim przełożonym, następcą Sieraba Dzialcena, jest Czcigodny Lungtok Tenpej Nima (lung rtogs bstan pa'i nyi ma).
   Obecna modlitwa do Godła Rozumu jest najbardziej powszechną z modlitw w obrządku bon, śpiewaną albo odmawianą często na rozpoczęcie obrzędów lub przed rozmyślaniem. Ułożył ją podobno Conkapa (Tsong kha pa), słynny nauczyciel z obrządku prawego, gelukpa (dge lugs pa).
   Powyższe słowa oddano wierszem. Dokładniejszy przekład brzmiałby następująco:

U stóp Godła Rozumu
modlę się do króla szczęśliwości,
       Dobra, Zwycięskiego Zgromadzenia,
niezapomnianego, urokliwego rozumu, Lwa Mowy,
uwieńczenia słowa na wyspie jabłkowej,
       Niezrównanego.

   Tymi słowy wspomina się Trzy Postacie Świętego.
   Godło Rozumu jest imieniem własnym duchownego.
   Dobro, Grono Zwycięzców, Kunzang Dzialła Dupa (Kun bzang rGyal ba 'Dus pa) to Postać Słowna (Bon sKu), która odpowiada buddyjskiej Dharmakai, i jest obrazem Postaci Świętego.
   Lew Mowy, Małej Senge (Shes rab sMra ba'i Seng ge), odpowiednik buddyjskiego Mańdziuśrego, to Postać Spełniona (rDzogs sKu), zwana w indyjskim buddyzmie Sambhogakają i będąca obrazem Głosu Świętego.
   Niezrównany, Niamepa (mNyam med pa), czyli sam Sierab Dzialcen, Godło Rozumu, jest Postacią Wcieloną (sPrul sKu), która odpowiada indyjskiej Nirmanakai i jest obrazem Ducha Świętego (tzn. Ducha Świętej Osoby).

Dobro, Zwycięskie Grono,
Kunzang Dzialła Dupa
(malowidło naścienne ze Wschodniego Tybetu,
ཀུན་བཟང་རྒྱལ་བ་འདུས་པ། 
 
Biały Lew Mowy,
Małej Senge Karpo
(karta z klasztoru Triten Norbutse,
skan: Jakub Szukalski),
སྨྲ་བའི་སེང་གེ་དཀར་པོ།

Godło Rozumu,
Sierab Dzialcen
(obraz na płótnie ze zbioru Rubin Museum of Art,
zaczerpnięte z www.himlayanart.org),
ཤེས་རབ་རྒྱལ་མཚན།
 
Stary klasztor Góra Lekarska, Menri (sMan ri)
w Tybecie
བོད་ལྗོངས་སྨན་རི།
 
Główna świątynia klasztoru Menri w Indiach
རྒྱ་གར་སྨན་རི།
 
Wielki Przełożony Lekarskiej Góry,
Czcigodny Lungtok Tenpej Nima
སྨན་རི་མཁན་ཆེན་ལུང་རྟོགས་བསྟན་པའི་ཉི་མ་རིན་པོ་ཆེ།

1 komentarz:

  1. Wezwanie Sieraba Dzialcena (Godła Rozumu) przełożyłem jeszcze w czterech wierszach:

    Wzywam u stóp Godła Rozumu
    króla szczęścia – Dobro, Skład Pański,
    niezapomnianego – Lwa Mowy,
    wieniec słowa – Niezrównanego.

    OdpowiedzUsuń