czwartek, 21 lipca 2011

Pięć poznań ཡེ་ཤེས་ལྔ།

Pięć myśli, rozumów, umysłów, pięć mądrości. Są nimi: (1) poznanie próżności (stong nyid ye shes), (2) poznanie ostrożności (me long ye shes), (3) poznanie wspólności (mnyam nyid ye shes), (4) poznanie odrębności (sor rtog ye shes), (5) poznanie twórczości (bya grub ye shes).

Tak powiedział Tonpa Sienrab (ston pa gshen rab) w Obyczaju początków i dokonań namaszczonych z trzech czasów: Opowieści o Gwoździstookim z cennego zbioru (Dus gsum gshen rab kyi 'byung khungs dang mdzad pa'i rgyud 'dus pa rin po che gZer mig gi mdo):
Pożytek poznania dla kłopotanych trucizną (grzechem). Poznanie także nigdy nie było utworzone rzeczą, barwą, ani kształtem. Szczęśliwy mąż, zasłużony ćwiczeniem wielkiej wiary, ćwicząc siłę znajomości zdrowego słowa, kiedy znajduje ciepło świadomości, dociera do odpowiedniej mądrości i pojawia się siła pięciu wielkich poznań radosnego wyzwolenia przez pokonanie lekarstwem trucizny dręczącego krążenia.

དུག་གིས་བར་དུ་གཅོད་པ་རྣམས་ལ་ཡེ་ཤེས་ཕན་པ་ནི། ཡེ་ཤེས་ཀྱང་ནི་དངོས་པོ་ཁ་དོག་དབྱིབས་སུ་གྲུབ་པ་ཞིག་ནི་ཡེ་ནས་མ་ཡིན་ནོ། །སྐྱེས་བུ་སྐལ་ལྡན་དད་ཆེ་སྦྱངས་པའི་འཕྲོ་ཅན་གྱིས། གཡུང་དྲུང་བོན་ལ་ཤེས་པའི་རྩལ་སྦྱང་ནས། ནམ་ཞིག་རིག་པའི་དྲོད་རྙེད་ཤེས་རབ་ཚད་སླེབས་ཏེ། སྡུག་བསྔལ་འཁོར་བའི་དུག་ལ་གཉེན་པོས་འཇོམས་པ་ཡིས། བདེ་བར་ཐར་པའི་ཡེ་ཤེས་ཆེན་པོ་ལྔ་ཡི་རྩལ་འབྱུང་ངོ༌།
 
ཅེས་དུས་གསུམ་གཤེན་རབ་ཀྱི་འབྱུང་ཁུངས་དང་མཛད་པའི་རྒྱུད་འདུས་པ་རིན་པོ་ཆེ་གཟེར་མིག་གི་མདོ་ལས་བྱུང་ངོ༌།

A tak powiedziano o pięciu poznaniach w Wyjaśnieniu dwudziestu jeden gwoździ z Dziedzictwa słuchu wielkiego spełnienia z Siangsiungu (rDzogs pa chen po Zhang zhung snyan rgyud las gZer bu nyer gcig gi 'grel ba; utwór spisany przez Nangziera Lopo, sNang bzher Lod po, w oparciu o przykazanie Tapiego Hrycy, Ta pi Hri tsa):
Powiedziano,
że «pojawiło się pięć znamienności poznania».
Jest ono próżne i bezosobowe,
       więc pojawia się jako poznanie próżności.
Jest jasne i nierozsądne,
       więc pojawia się jako poznanie ostrożności.
Jest niezmieszane i całkowicie spełnione,
       więc pojawia się jako poznanie
odrębności.
Jest niewydzielone i współistotne,
       więc pojawia się jako poznanie wspólności.
Jest niewysilone i możliwe,
       więc pojawia się jako poznanie
twórczości.
Dlatego jest zwana poznaniem”.

ཡེ་ཤེས་ཀྱི་མཚན་ཉིད་ལྔ་ཤར། ཞེས་པས།
སྟོང་ཞིང་བདག་མེད་པས་སྟོང་ཉིད་ཀྱི་ཡེ་ཤེས་སུ་ཤར།
གསལ་ལ་རྟོག་པ་མེད་པས་མེ་ལོང་ཡེ་ཤེས་སུ་ཤར།
མ་འདྲེས་ཡོངས་སུ་རྫོགས་པས་སོ་སོར་རྟོགས་པའི་ཡེ་ཤེས་སུ་ཤར།
མ་ཕྱེ་མཉམ་པར་གནས་པས་མཉམ་ཉིད་ཡེ་ཤེས་སུ་ཤར།
མ་རྩལ་ལྷུན་གྱིས་གྲུབ་པས་བྱ་གྲུབ་ཡེ་ཤེས་སུ་ཤར།
དེའི་ཕྱིར་ན་ཡེ་ཤེས་ཞེས་བྱའོ།
 
ཅེས་རྫོགས་པ་ཆེན་པོ་ཞང་ཞུང་སྙན་རྒྱུད་ལས་གཟེར་བུ་ཉེར་གཅིག་གི་འགྲེལ་བ་ལེའུ་ང་ལས་བྱུང་ངོ༌།

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz