wtorek, 17 stycznia 2017

Pięć wszechobecności ཀུན་འགྲོ་ལྔ།

Tshad ma rnam 'byed (Podział miar) wylicza pięć wszechobecności jako: (1) odczuwanie (tshor ba), (2) uznawanie ('du shes), (3) myślenie (sems pa), (4) dotykanie (reg pa), (5) myślne działanie (yid byed = yid la byed pa). Ten podział jest powszechny dla wszystkich obrządków buddyjskich.

Słownik Gangs ljongs tshig mdzod chen mo (Wielki słownik z Krainy Śniegów) podaje dwa wyrazy bliskoznaczne dla wszechobecności (kun 'gro). Są to: (1) niebo (nam mkha') i (2) wąż (sbrul). Wyjaśnienie pojęcia pięciu wszechobecności podaje tenże słownik takie: „Pięć pierwiastków duchowych obecnych we wszystkich duszach” (lub dosłownie: „...idących za wszystkimi duszami”, ponieważ tybetańskie słowo kun 'gro oznacza dosłownie wszech-chodzenie). Pojęcie wszechobecności zostało szczegółowo omówione przez Tonpę Sienraba (w bonie), Wasubandhu (w buddyzmie indyjskim) i późniejszych uczonych. Nie jest mi znane źródło skojarzenia z niebem i wężem, podawane także przez różne słowniki wiedzy buddyjskiej. Przypuszczam, że może ono pochodzić z dawnych, buddyjskich pism indyjskich.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz