sobota, 28 maja 2016

(0) Szkółka: Wstęp

   W tym dziale przedstawię podstawy nauki tybetańskiej w oparciu o podręcznik sporządzony przez przełożonego Nimę Tenzina (Nyi ma bsTan 'dzin, 1813-1875), nazwany Thun mong sdud grwa'i rnam bshad rig pa'i blo sgo 'byed pa'i lde mig phas rgol log rtog 'joms pa'i thog mda' gshen bstan pad tshal rgyas pa'i nyi ma, czyli Objaśnienie przygodnej szkoły streszczeń: Klucz otwierający świadomą wyobraźnię, grom pokonujący przesądy przeciwników, słońce rozwierające gąszcze lilii objawienia wiernych.
   Piszę to dla własnego użytku, aby uporządkować wiedzę i dobrać właściwe wyrazy, aby poprawnie rozumieć tybetańską naukę, i dla pożytku innych, aby podzielić się własnymi odkryciami oraz wyjaśnieniami otrzymanymi od moich drogich nauczycieli, Jongzina Tenzina Namdaka (Yongs 'dzin bsTan 'dzin rNam dag) i Lungtoka Tenpeja Nimy (Lung rtogs bsTan pa'i Nyi ma), a szczególnie od Sieraba Namdziala (Shes rab rNam rgyal), który był moim nauczycielem w tym przedmiocie w klasztorze Menri (sMan ri) w Indiach w roku 2007 i od Jundrunka Dziaco (g.Yung drung rGya mtsho), który przebywa obecnie w świątyni Cziamma Ling w Polsce i stamtąd udziela mi wyjaśnień odnośnie tego przedmiotu.

Tłumaczenia słów mogą ulegać zmianom z biegiem czasu.

Duża część określeń, wyjaśnień i podziałów, które przedstawiono w tym dziale zgodnie z obrządkiem bon, jest zbieżna z naukami pozostałych czterech tybetańsko-buddyjskich obrządków.

W Nepalu, 2007 (zdjęcie: Takahiko Mori)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz