Pierwsze. Gdy ujmiemy ogólnie samo słowo (– ze Zbioru węży – klu 'bum),
„słowem są wszystkie wyrazy i rzeczywistości. We wszystkich rzeczywistościach nie ma niczego nieobjętego słowem”.
Miarą jego objęcia jest objęcie niebem.
„Niebo obejmuje wszystko i trudno je zważyć i zmierzyć umysłem”.
Miarą jego objęcia jest szerokie objęcie naczyniem.
„Obszary świata są też nieobjęte myślą i liczne”.
Tak samo jak liczne są naczynia, tak też nieobjęte myślą są dusze wyciągów.
„Dusze ujrzane wzrokiem rozumu są liczniejsze niż proch ziemi”.
Tak samo jak ich wiele, tak też liczne są prace dusz.
„Prace dusz są też nieobjęte myślą i liczne”.
Tak samo jak szerokie są skromne światy naczyń i liczne są nieskromne dusze wyciągów, tak też nieobjęte myślą są poskramiające słowa mówione przez szczęśliwych.
„Przykazania objawicieli są też nieobjęte myślą i liczne”.
W tym słowie mówionym przez objawicieli są dwa – gdzie wchodzi dźwięk słowa oraz ujęcie stosownego słowa.
།དང་པོ་ནི་སྤྱིར་བོན་ཙམ་ངོས་བཟུང་ན། ཤེས་བྱ་སྣང་སྲིད༼ཀླུ་འབུམ་ལས༽ཐམས་ཅད་བོན་ཡིན་ཏེ། བོན་གྱིས་སྣང་སྲིད་ཐམས་ཅད་ལ་མ་ཁྱབ་པ་མེད་ཅེས་སོ། །དེས་ཁྱབ་ཚད་ནི་ནམ་མཁས་ཁྱབ་སྟེ། ནམ་མཁའ་ནི་ཀུན་ལ་ཁྱབ་ཅིང་བློས་གཞལ་ཞིང་དཔག་པ་དཀའ་ཞེས་སོ། །དེས་ཁྱབ་ཚད་སྣོད་ཀྱིས་ཁྱབ་ཅིང་རྒྱ་ཆེ་སྟེ། འཇིག་རྟེན་གྱི་ཁམས་ཀྱང་བསམ་གྱིས་མི་ཁྱབ་སྟེ་གྲངས་མང་ཞེས་སོ། །སྣོད་གྲངས་མང་བ་དེ་བཞིན་དུ། བཅུད་ཀྱི་སེམས་ཅན་ཀྱང་བསམ་གྱིས་མི་ཁྱབ་སྟེ། ཡེ་ཤེས་སྤྱན་གྱིས་གཟིགས་པའི་སེམས་ཅན་ནི། །ཇི་སྙེད་ས་ཡི་རྡུལ་བས་གྲངས་མང་བས། །ཞེས་སོ། །དེ་མང་བ་བཞིན་དུ་སེམས་ཅན་གྱི་ལས་ཀྱང་གྲངས་མང་སྟེ། སེམས་ཅན་གྱི་ལས་ཀྱང་བསམ་གྱིས་མི་ཁྱབ་སྟེ་གྲངས་མང་ཞེས་སོ། །འདུལ་ཞིང་སྣོད་ཀྱི་འཇིག་རྟེན་རྒྱ་ཆེ། གདུལ་བྱ་བཅུད་ཀྱི་སེམས་ཅན་གྲངས་མང་བ་དེ་བཞིན་དུ། འདུལ་བྱེད་བདེར་གཤེགས་ཀྱིས་གསུངས་པའི་བོན་ཀྱང་བསམ་གྱིས་མི་ཁྱབ་སྟེ། སྟོན་པའི་བཀའ་ཡང་བསམ་གྱིས་མི་ཁྱབ་སྟེ་གྲངས་མང་ངོ་ཞེས་གསུངས་སོ། །སྟོན་པས་གསུངས་པའི་བོན་དེ་ལ་གཉིས། བོན་གྱི་སྒྲ་གང་ལ་འཇུག་པ་དང་། སྐབས་དོན་གྱི་བོན་ངོས་བཟང་བའོ།
„słowem są wszystkie wyrazy i rzeczywistości. We wszystkich rzeczywistościach nie ma niczego nieobjętego słowem”.
Miarą jego objęcia jest objęcie niebem.
„Niebo obejmuje wszystko i trudno je zważyć i zmierzyć umysłem”.
Miarą jego objęcia jest szerokie objęcie naczyniem.
„Obszary świata są też nieobjęte myślą i liczne”.
Tak samo jak liczne są naczynia, tak też nieobjęte myślą są dusze wyciągów.
„Dusze ujrzane wzrokiem rozumu są liczniejsze niż proch ziemi”.
Tak samo jak ich wiele, tak też liczne są prace dusz.
„Prace dusz są też nieobjęte myślą i liczne”.
Tak samo jak szerokie są skromne światy naczyń i liczne są nieskromne dusze wyciągów, tak też nieobjęte myślą są poskramiające słowa mówione przez szczęśliwych.
„Przykazania objawicieli są też nieobjęte myślą i liczne”.
W tym słowie mówionym przez objawicieli są dwa – gdzie wchodzi dźwięk słowa oraz ujęcie stosownego słowa.
།དང་པོ་ནི་སྤྱིར་བོན་ཙམ་ངོས་བཟུང་ན། ཤེས་བྱ་སྣང་སྲིད༼ཀླུ་འབུམ་ལས༽ཐམས་ཅད་བོན་ཡིན་ཏེ། བོན་གྱིས་སྣང་སྲིད་ཐམས་ཅད་ལ་མ་ཁྱབ་པ་མེད་ཅེས་སོ། །དེས་ཁྱབ་ཚད་ནི་ནམ་མཁས་ཁྱབ་སྟེ། ནམ་མཁའ་ནི་ཀུན་ལ་ཁྱབ་ཅིང་བློས་གཞལ་ཞིང་དཔག་པ་དཀའ་ཞེས་སོ། །དེས་ཁྱབ་ཚད་སྣོད་ཀྱིས་ཁྱབ་ཅིང་རྒྱ་ཆེ་སྟེ། འཇིག་རྟེན་གྱི་ཁམས་ཀྱང་བསམ་གྱིས་མི་ཁྱབ་སྟེ་གྲངས་མང་ཞེས་སོ། །སྣོད་གྲངས་མང་བ་དེ་བཞིན་དུ། བཅུད་ཀྱི་སེམས་ཅན་ཀྱང་བསམ་གྱིས་མི་ཁྱབ་སྟེ། ཡེ་ཤེས་སྤྱན་གྱིས་གཟིགས་པའི་སེམས་ཅན་ནི། །ཇི་སྙེད་ས་ཡི་རྡུལ་བས་གྲངས་མང་བས། །ཞེས་སོ། །དེ་མང་བ་བཞིན་དུ་སེམས་ཅན་གྱི་ལས་ཀྱང་གྲངས་མང་སྟེ། སེམས་ཅན་གྱི་ལས་ཀྱང་བསམ་གྱིས་མི་ཁྱབ་སྟེ་གྲངས་མང་ཞེས་སོ། །འདུལ་ཞིང་སྣོད་ཀྱི་འཇིག་རྟེན་རྒྱ་ཆེ། གདུལ་བྱ་བཅུད་ཀྱི་སེམས་ཅན་གྲངས་མང་བ་དེ་བཞིན་དུ། འདུལ་བྱེད་བདེར་གཤེགས་ཀྱིས་གསུངས་པའི་བོན་ཀྱང་བསམ་གྱིས་མི་ཁྱབ་སྟེ། སྟོན་པའི་བཀའ་ཡང་བསམ་གྱིས་མི་ཁྱབ་སྟེ་གྲངས་མང་ངོ་ཞེས་གསུངས་སོ། །སྟོན་པས་གསུངས་པའི་བོན་དེ་ལ་གཉིས། བོན་གྱི་སྒྲ་གང་ལ་འཇུག་པ་དང་། སྐབས་དོན་གྱི་བོན་ངོས་བཟང་བའོ།
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz