On przekazał dziedzictwo
Darmie Sierapowi.1
Zamysłem tego duchownego było nieporuszenie jak otchłań. Stąd
zwyczajne doskonałości: zatrudnianie do służby właścicieli ziemskich, węży
i okrutników oraz zdolność wcielania się w wiele ciał; najwyższa
doskonałość: uświęcenie w przestrzeni bez opuszczania ciała.2
1 Dar ma shes rab. Mądrość
Słowa. Wyraz tarma (dar ma) w
języku tybetańskim oznacza osobę
dorosłą, dorosłego, ale
tutaj raczej jest on odpisem sanskryckiego wyrazu dharma,
tłumaczonego
jako słowo albo
prawda, byt, rzecz. W
sanskryckiej postaci pełne imię tego duchownego brzmieć mogło
Dharmapradźnia (dharma-prajñā) albo Pradźniadharma
(prajñā-dharma). W dziejach buddyzmu indyjskiego wspomina się
mnicha o imieniu Gautama Dharmapradźnia, urodzonego w Waranasi (stan
Uttar Pradeś) w Indiach w V w. n.e. Mnich ten udał się głosić
słowo do Chin i tam został wyznaczony na zarządcę okręgu Jansen
(Yan-sen). Był on przedstawicielem obrządku słuchaczy, tzw.
śrawaków (śrāvakayāna). Ponieważ według obecnych Żywotów
duchownych posłuszeństwa jest
on wymieniony jako nauczyciel postaci o imieniu Darma Bode (dar ma
'bod de), można przypuścić, że ten Dharmapradźnia był
nauczycielem buddyjskiego mnicha z Chin znanego jako Bodhidharma
(bodhi-dharma). Bodhidharma zasłynął jako założyciel buddyzmu
czan (ch'an) przeobrażonego później w zen. Żył na przełomie
V/VI w. n.e. i w tym właśnie czasie mógł spotkać mnicha
Dharmapradźnię. Zdaje się to również potwierdzać imię
nauczyciela Bodhidharmy, które według chińskich podań brzmiało
Pradźniadhara (lub w innych zapisach: Paniatara albo Pradźniatara).
Na tej podstawie warto sprawdzić i zbadać, czy siangsiuńskie
dziedzictwo wielkiego spełnienia nie posiada więcej znamienitych
postaci buddyzmu indyjskiego, czy chińskiego.
2 To znaczy,
że nie pozostawił po sobie zwłok.
།དེས་དར་མ་ཤེས་རབ་ལ་བརྒྱུད་དེ།
བླ་མ་དེ་ཡང་དགོངས་པ་ཀློང་ལྟར་གཡོ་བ་མེད་པས།
ཐུན་མོང་གི་དངོས་གྲུབ་ས་བདག་ཀླུ་གཉན་བྲན་དུ་འཁོལ་བ་དང་།
སྐུ་ལུས་དུ་མར་སྤྲུལ་ནུས།
མཆོག་གི་དངོས་གྲུབ་སྐུ་ལུས་མ་བོར་བར་དབྱིངས་སུ་སངས་རྒྱས་སོ།
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz