Jak
powiedziano w Wydzieleniu (rNam 'byed):
„Zaprzeczenia twierdzeń,
takie jak «próżność»,
«nie
ma kielicha»
(bezkielichowość), «nie
ma przedmiotu»
(bezprzedmiotowość), to przeczenia” (stong
nyid bum med dngos med sogs/ /sgrub pa bkag rnams dgag pa yin/).
Jeśli je podzielimy, to są
dwa:
1. Przeczenie „nie ma”
zaprzeczające czynności (bya ba bkag pa'i med dgag)
2. Przeczenie „nie ma”
zaprzeczające byciu (yod pa bkag pa'i med dgag)
Ponieważ powiedziano tamże:
„Dwa zaprzeczenia – czynności i bycia” (bya dang
yod bkag pa gnyis).
Pierwsze jest jak to, co nie
jest kielichem (bum pa ma yin), próżność
(stong nyid) i to, co
nie jest sprzeczne z kielichem (bum pa dang mi 'gal
ba).
Drugie jest jak
bezprzedmiotowość (dngos med)
i niewyobrażenie wymiernie osoby (bdag tshad
mas ma dmigs pa).
To należy do przeczenia „nie ma”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz