Podstawa dla
obrazowego widoku (idealnej formy) (snang ba gzugs kyi gzhi), oraz skupisko widoku (formy) (gzugs
kyi phung po) to równoznaczniki materii.
Na
tym miejscu warto zwrócić uwagę na podobieństwo do myśli
Arystotelesa, gdzie materia wyjaśniana jest w zestawieniu z formą i
uważana jest za rodzaj podłoża (substrat). Możliwe, że te
pojęcia przeniknęły do kultury Dalekiego Wschodu ze świata
arabskiego, będącego pod dużym wpływem filozofii
arystotelesowskiej. Buddyjscy uczeni posługujący się tymi
pojęciami, tacy jak Wasubandhu, Saraha i różni
przedstawiciele wielkiego postępowania (mahajana), prowadzili swą
działalność długo po Arystotelesie i w swoim nauczaniu mogli
czerpać z jego pojęć. Zastanawiające jest, czy podobne nawiązania
można znaleźć w myśli Buddy Siakjamuniego. Może nie bez znaczenia jest skojarzenie niektórych uczonych, łączące postać Buddy Siakjamuniego z greckim filozofem Ammoniosem Sakkasem (Ἀμμώνιος Σακκᾶς).
Posąg Buddy z wyraźnymi znamionami sztuki greckiej,
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz