3-4. Gładki ('jam
pa) i
szorstki dotyk (rtsub
pa'i reg bya)
5-6. Syty ('grangs
pa) i
głodny dotyk (bkres
pa'i reg bya)
7-8. Spragniony (skoms
pa) i
zaspokojony dotyk (ngoms
pa'i reg bya)
9-10. Ciężki (lji
ba) i
lekki dotyk (yang
ba'i reg bya)
11-12. Bolesny (na ba) i gorący dotyk (tsha ba'i reg bya)
11-12. Bolesny (na ba) i gorący dotyk (tsha ba'i reg bya)
Takie wyliczenie opiera się na Skarbcu (mDzod).
„Inne odłamy (gzhan sde)1 opowiadają o czterech dotykach zawierających żywioły ('byung ba'i [bas!] bsdus pa'i reg bya bzhi)2 i siedmiu dotykach zawierających żywiołowości ('byung 'gyur gyis bsdus pa'i bsdus pa'i reg bya bdun),3 ale jest to niezwiązane ze świadectwem (lung)4”. Tak o tym Nima Tenzin (Nyi ma bsTan 'dzin). Jeśli chodzi o wyliczenia tych czterech i siedmiu to są one następujące (wyliczam za słownikami):
„Inne odłamy (gzhan sde)1 opowiadają o czterech dotykach zawierających żywioły ('byung ba'i [bas!] bsdus pa'i reg bya bzhi)2 i siedmiu dotykach zawierających żywiołowości ('byung 'gyur gyis bsdus pa'i bsdus pa'i reg bya bdun),3 ale jest to niezwiązane ze świadectwem (lung)4”. Tak o tym Nima Tenzin (Nyi ma bsTan 'dzin). Jeśli chodzi o wyliczenia tych czterech i siedmiu to są one następujące (wyliczam za słownikami):
Cztery dotyki
żywiołowe
1. Ziemisty i twardy
(sa
zhing 'thas pa)
2. Wilgotny i mokry
(brlan
cing gsher ba)
3. Gorący i palący
(tsha
zhing sreg pa)
4. Górne (lotne) i
ruchome (yar
zhing g.yo ba)
Pod tym względem por. określenia żywiołów (tamże w podziale podane wyliczenie żywiołów i odnośniki do poszczególnych określeń).
Siedem dotyków
żywiołowościowych
1. Gładki ('jam)
2. Szorstki (rtsub)
3. Ciężki (lci)
4. Lekki (yang)
5. Głodny (bkres)
6. Spragniony (skom)
7. Zimny (grang)
Brak właściwego
odniesienia do żywiołowości (por.)
1 Czyli
dziedzictwa buddyzmu wywodzące się od Buddy Siakjamuniego.
2 Nazywane
też krócej czterema dotykami żywiołowymi ('byung ba'i reg bya
bzhi).
3 Nazywane też krócej siedmioma dotykami żywiołowościowymi ('byung 'gyur gyi reg bya bdun).
4 Czyli nie ma potwierdzenia dla takiego spojrzenia w żadnym z pism źródłowych. Z tego, co sprawdziłem, rzeczywiście takie wyliczenie nie pojawia się ani w zbiorze Kandziur (bKa' 'gyur), ani w zbiorze Tendziur (bsTan 'gyur) w tradycji wywodzącej się od Buddy Siakjamuniego.
To należy do środowiska dotyku.
4 Czyli nie ma potwierdzenia dla takiego spojrzenia w żadnym z pism źródłowych. Z tego, co sprawdziłem, rzeczywiście takie wyliczenie nie pojawia się ani w zbiorze Kandziur (bKa' 'gyur), ani w zbiorze Tendziur (bsTan 'gyur) w tradycji wywodzącej się od Buddy Siakjamuniego.
To należy do środowiska dotyku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz